046 | Beter communiceren
Leertraject

046 | Beter communiceren

Beter communiceren | Een praktische leerlijn met scans zoals de DISC, nuttige opdrachten en live online colleges. Inclusief 1 jaar toegang tot de leerbibliotheek met 1000+ leeritems, audioboeken, E-books en meer.

Iedereen heeft wel een vaag idee over wat communicatie is. Via het internet, TV en andere media krijg je geregeld in hap-en-snapvorm informatie over de theorie achter een effectief communicatieproces. Deze online cursus laat je op een overzichtelijke manier alle hoofdzaken zien. 

Doel van de leelrijn

De online cursus 'Effectief communiceren' geeft je meer inzicht in het communicatieproces, onder andere op de werkvloer. Daarmee kun je je eigen performance op het gebied van communicatie verbeteren. 

Wat ga je leren

  • Kennis van basiselementen uit de communicatietheorie
  • Kennis van diverse communicatielijnen, gesprekstechnieken en communicatievormen
  • Inzicht in communicatie op de werkvloer (via praktijkvoorbeelden)
  • Kennis van LSD-techniek (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen)
  • Onderscheiden van diverse fasen in een gesprek

Inhoud en opbouw 

De Leerlijn "Beter communiceren" start met een professionele DISC persoonlijkheidstest. Deze test geeft je een goed inzicht in je persoonlijke drijfveren. Je krijgt na het afronden van de test een gedetailleerd advies van een van onze adviseurs. Het advies geeft je een goede basis om zoveel mogelijk uit deze leerlijn te halen. 

Nadat je meer inzicht hebt gekregen in je persoonlijke drijfveren vervolg je met de hoofdcursus "Effectief communiceren".

Tijdens de cursus zijn er "live leren" momenten waarin je online contact hebt met je opleider en medecursisten. 

Aantal modules

Deze cursus bestaat uit een DISC, een onlinecursus, huiswerkopdrachten en aanvullend lesmateriaal zoals E-books en audioboeken. 

Toetsing

Kleine opdrachten tijdens de online cursus, een eindtoets met o.a. meerkeuzevragen en een of meer  (huiswerk)opdrachten.

Cursusvoorwaarden

Deze leerlijn valt onder de STAP regeling. STAP Leerlijnen zijn volledig gesubsidieerd door de overheid en zijn gericht op het versterken van jouw positie op de arbeidsmarkt. Via de overheid kun je je aanmelden voor de leerlijnen. Nadat je een goedgekeurde aanmelding hebt gedaan ontvangen wij van de overheid een bevestiging van jouw aanmelding. Je ontvangt dan binnen twee werkdagen een uitnodiging van ons voor toegang tot de leeromgeving en de desbetreffende leerlijn. Een leerlijn dient binnen 4 weken na uitnodiging te worden aangevangen en dient binnen 6 maanden te worden afgerond. Kijk voor een overzicht van alle voorwaarden van de STAP regeling op Rijksoverheid.nl 

Na afronden van de leerlijn heb je tot maximaal 12 maanden onbeperkt toegang tot de leerbibliotheek met ruim 1000 aanvullende leeritems. 

Certificaat 

Als je de leerlijn succesvol afrondt ontvang je per e-mail een gewaarmerkt certificaat als bewijs van afronding. Dit certificaat kun je uiteraard op LinkedIn of op een ander loopbaanportal zoals At Monday plaatsen. Zo versterk je je positie op de arbeidsmarkt!

Luisteren
Omgang met details
Oordeelsvorming
Prioritering
Schriftelijke vaardigheid
Snel schakelen
Toewijding

START MET DE SCAN
De professionele DISC persoonlijkheidstest geeft je een nauwkeurig beeld van je communicatie- en gedragsstijl. De rapportage geeft je een goed inzicht in je persoonlijkheid en de 4 communicatiestijlen die uitgebreid worden beschreven. De uitkomst van je scan helpt je o.a. bij de uitvoering van je werk, het werken in een team, sollicitaties en keuzes voor beroepen waarbij je persoonlijkheid een belangrijke rol speelt. Voor een persoonlijke feedback op de uitslag van je rapportage, kun je een pdf van je DISC-rapport mailen naar hp@stapwijz.nl.

START DE CURSUS
Nu je in de DISC inzicht dat je hebt gekregen in je persoonlijke communicatie- en gedragstijlen gaan we starten met de hoofdcursus.

AANVULLEND LESMATERIAAL
Verdiep je verder in het onderwerp. Wij selecteerden een aantal aanvullende en nuttige thema's die je nog verder helpen om kennis op te doen over klantenbinding!